Ylen julkaiseman uutisen, “Ministeriön työryhmä ehdottaa: uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynti pitäisi lopettaa vuonna 2035” (12.12.2018), mukaan Suomessa pyritään pääsemään bensiinillä ja dieselpolttoaineella liikkuvien uusien autojen käytöstä eroon. Syy tähän uudistukseen olisi päästöjen vähentäminen. Vastineeksi on ehdotettu sähköautojen käyttöönottoa. Onko sähköautot sitten oikeasti niin paljon ympäristöystävällisempiä kuin edellä mainitut polttoaineilla kulkevat ajoneuvot? Sähköautot toki kulkevat pienemmillä kustannuksilla ja eivät tuota juuri minkäänlaisia päästöjä, mutta tutkimuksien mukaan sähköauton valmistuksen yhteydessä vapautuu kaksi kertaa enemmän hiilidioksidia kuin tavallisen auton valmistuksessa. Sähköautoissa käytetään kalliita akkuja jotka kestävät noin 7-8 vuotta. Akkujen vaihtaminen maksaa niin paljon, että tavallisella veronmaksajalla ei varmasti ole varaa vaihdella niitä. Nyt päästäänkin siihen herkullisimpaan asiaan, nimittäin sähkön tuottamiseen. Päättäjät haluavat kovasti muuttaa Suomen liikenneajoneuvot liikkumaan sähköllä. Mitä tapahtuu, kun puolella Suomen kansalaisista on sähköauto jota käytetään päivittäin? Mistä saadaan tarpeeksi energiaa liikuttamaan kaikkia sähköautoja? Maailmanlaajuisesti suurin osa sähköstä tuotetaan polttamalla fossiilisia polttoaineita. Suomi ei ole tässäkään asiassa poikkeus. Sähköä tarvittaisiin entistä enemmän ja se tuotetaan suurimmaksi osaksi fossiilisilla polttoaineilla, joten päästöjä syntyisi joka tapauksessa. Mielestäni olisi helpompaa pysyä nykyisissä autoissa tai lisätä enemmän joukkoliikenteen käyttöä. Sähköautot ovat hieno idea, mutta niille pitäisi sanoa iso EI.