Lauri Rautavuoren 12.12.2018 julkaisemassa Ylen uutisessa ”Lahti haluaa yhteiskäyttöautoja keskustan kadunvarsille” kerrotaan kaupunkilaisten yhteiskäyttöön tarkoitetuista autoista. Kyseisiä autoja on jo Helsingissä ja Tampereella, mutta niitä halutaan myös Lahteen kaikkien tai vaikkapa taloyhtiön käyttöön.

 

Yhteiskäyttöautolla ajamisesta velotettaisiin kiinteä kuukausimaksu tai esimerkiksi kilometrien määrän mukaan. Eteenkin opiskelijoille jälkimmäinen vaihtoehto olisi parempi. Lähellä koti- tai opiskelupaikkaansa asuva opiskelija ei tarvitsisi autoa välttämättä niin useasti, mutta pidempien matkojen ajajalle kilometrimaksu olisi luonnollisesti reilumpaa.

 

Kyseinen auto tulisi halvemmaksi opiskelijoille, joilla ei yleensä ole vielä varaa omaan autoon. Se olisi myös julkisen liikenteen tapaan ympäristöystävällisempi ratkaisu, kun samalla ajoneuvolla on useampia käyttäjiä. Autokauppiaille ne aiheuttaisivat tappiota, mutta toisaalta yhteiskäyttöautoyrityksille tulisi kysyntää ja syntyisi uusia työpaikkoja.

 

Lahdessa ja muissa kaupungeissa yhteiskäyttöautoille on maksuttomia pysäköintipaikkoja. Yksi paikka myös korvaisi viisi tavallista parkkipaikkaa. Kaupungilla ajaessa voi olla vaikeaa löytää eteenkin maksutonta parkkipaikkaa, mutta tällä systeemillä ongelma helpottuisi, kun yhteiskäyttöautoille olisi omat paikat.

 

Opiskelijoille siis olisi näistä autoista hyötyä niin taloudellisesti kuin käytännöllisesti. Lahdella on menossa kokeilu vuoteen 2021 asti, ja uskoisin niiden yleistyvän tulevaisuudessa muissakin kaupungeissa. Opiskelijakaupunkina Oulussa yhteiskäyttöautot eivät olisi hullumpi vaihtoehto.