Eikö olisi reilua, että kuluttaja saisi vaivatta tietää ostoksensa lopullisen hinnan heti ostopäätöstä tehdessään? Valitettavasti asia ei aina ole näin, vaan kuluttajat saattavat kokea ikäviä yllätyksiä ostoksia tehdessään.  

 

Taloussanomissa 18.12.2018 julkaistussa uutisessa “Tulli muistuttaa: Nämä maksut saattavat yllättää eurooppalaisten verkkokauppojen asiakkaat” keskitytään verkko-ostoksista tuleviin yllättäviinkin tullimaksuihin. Uutisesta käy ilmi, että kaikki verkkokaupat eivät ilmoita mahdollisia tullimaksuja sivuillaan, vaan kuluttajan täytyy itse tarkistaa lopulliset kulut tullin sivuilta. 

 

Esimerkiksi tilanne, jossa tuote on tilattu eurooppalaisesta nettikaupasta, mutta tuote tulee Euroopan Unionin ulkopuolelta, saattaa tuotteesta joutua maksamaan maahantuontiverot. Se, että kaikkia tuotteen ostamiseen liittyviä kuluja ei selkeästi ilmoiteta verkkokaupan sivuilla aiheuttaa selvitystyötä kuluttajalle. Ostaja joutuu seikkailemaan eri nettisivuilla selvittääkseen tuotteen lopullista hintaa.  

 

Jos ostaja kyllästyy siihen, ettei saa kokonaissumaa heti ostopäätöstä tehdessään, voi se vaikuttaa laskevasti myös nettikaupan myyntiin. Maksujen selvitteleminen hidastaa siis tilauksen tekemistä ja saattaa aiheuttaa lisäharmia jo tilauksen tehneelle. Maksujen lisäksi tullaus viivästyttää lähetyksen saapumista jopa viikon, kun paperista saapumisvahvistusta joutuu odottelemaan, ennen kuin tavaran voi tullata. 

 

Erityisesti kuluttajan, mutta myös verkkokaupan eduksi olisi siis se, että kaikki mahdolliset tuotteen ostamiseen liittyvät maksut saisi selville heti tilausta tehdessä. Jos kaikki tiedot olisivat helposti kuluttajan tavoitettavissa ei ikäviä yllätyksiä pääsisi niin helposti syntymään.