Ylen uutisessa "Nuoret poliitikot vastustavat jäämeren rataa emopuolueitansa jyrkemmin -"Rataa ei toteuteta seuraavalla hallituskaudella"" (11.01.19) kerrotaan, kuinka puolueiden nuorisojärjestöt suhtautuvat "Jäämeren rata" nimellä tunnettuun hankkeeseen. Jäämeren rata -hankkeen tavoitteena on rakentaa rautatie Suomesta Jäämerelle. Rata tulisi lähinnä mineraalien sekä muiden luonnovarojen kuljettamistarkoitukseen. Yleisesti ottaen puolueiden nuorisojärjestöt vastustivat rataa emopuolueitansa jyrkemmin. Esimerkiksi Keskusta puolueen Anne Berner on vahvasti hankkeen puolella, mutta Keskustanuoret eivät pidä radan tekemistä järkevänä tai kannattavana. Ainoastaan RKP-nuoret olivat selkeästi ratahankkeen kannalla. Kristillisdemokraattinuoret eivät ole vielä muodostaneet kantaa rataa koskien.
Mielestäni ratahanketta ei tulisi toteuttaa. Radan taloudellisesta kannattavuudesta ei ole selkeää näyttöä ja radan rakentaminen alkuperäisen suunnitelman mukaan tulisi maksamaan kokonaisuudessaan 2,9 miljardia euroa. Hyödyt eivät ole tarpeeksi suuria verrattuna haittoihin, saman huomioi SDP-nuori Mikkel Näkkäläjärvi. Tämä ei kuitenkaan ole tärkein syy miksi rataa ei mielestäni pitäisi rakentaa. Suunnitelmia radan kulkureitistä on useita, mutta todennäköisimpänä pidetyn suunnitelman mukaan rata kulkisi Rovaniemen ja Sodankylän kautta Kirkkoniemelle Inarijärven vierestä kulkien. Rata kulkisi siis saamelaisten maiden sekä poronhoitoalueen läpi loukaten saamelaisten oikeuksia, vaarantaen paikallisten poronomistajien elinkeinon sekä turmellen luontoa. Luonto on Lapin suurimman elinkeinon, matkailun, tärkein vetonaula.
Saamelaisten erityisoikeuksiin kuuluu mm. vapaa, esteetön alkuperäiselinkeinojen harjoitus. Näihin elinkeinoihin kuuluu esimerkiksi poronhoito. Rata loukkaisi tätä oikeutta viemällä porojen laidunmaata ja katkaisemalla sen kahtia. Toista sataa kilometriä tunnissa kulkevat rahtijunat tulisivat aiheuttamaan mittavan määrän porokuolemia vuosittain. Tästä hyvänä esimerkkinä on Norjassa kulkeva junarata. Vuosittain tämän junaradan takia kuolee satoja poroja. (esimerkki: https://www.nykysuomi.com/2017/11/27/norjassa-satoja-poroja-jaanyt-junan-alle-vain-3-paivan-aikana/) Poronomistajalta voi kuolla teoriassa vaikka kaikki porot yhden junan alle. Suomen valtio maksaa tapaturmaisesti kuolleista poroista poronomistajille aina korvauksen, mutta tämä korvaus on yleensä paljon pienempi kuin porojen myyntiarvo olisi. Poronomistajien porot eivät yleensä kaikki ole myyntitarkoitukseen, joten pelkkä rahallinen korvaus jokaisesta porosta ei välttämättä juuri lohduttaisi, kun elinkeino on tuhottu. Jos junan alle tosiaan jäisi satoja tai tuhansia poroja joka vuosi, tulisi junarata maksamaan yhteiskunnalle lopulta paljon rakentamishintaa enemmän porokuolemien korvauksien takia. Radalle ei myöskään voi rakentaa aitaa, sillä silloin rata jakaisi porojen alueen kahtia, porot eivät pääsisi liikkumaan vapaasti normaaleja reittejään eikä poromiehet pystyisi paimentamaan poroja normaaliin tapaan. Nämä seikat nuorisopuoleet ovatkin lähes kaikki huomioineet mielipiteissään. Esimerkiksi vasemmistonuorten Tuomas Suihkonen mainitsi kommentissaan saamelaisten maiden käytön sekä poronhoitoalueen ylittämisen perusteluissaan jättää rata rakentamatta.
Rata tekisi Suomesta myös todennäköisesti entistä kiinnostavamman kohteen ulkomaisille kaivosyhtiöille. Tämä saattaisi johtaa luonnon entistä pahempaan turmelemiseen kaivosten lisääntyessä Lapissa. Kaivokset toisivat toki myös hyviä asioita tullessaan, mutta jättäisivät lähes pelkästään huonoja asioita jälkeensä.
Kommentit