Antti Koistisen uutisessa “Ministeriön työryhmä ehdottaa: uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynti pitäisi lopettaa vuonna 2035” (Yle, 12.12.2018) kerrotaan Liikenne- ja Viestintäministeriön asettaman työryhmän ehdotuksesta, jonka mukaan kotimaisen liikenteen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt pitäisi poistaa vuoteen 2045 mennessä. Työryhmän mukaan uusien bensa- ja dieselautojen myynnin tulisi loppua vuoden 2035 aikoihin. Tämän jälkeen fossiilisen bensan ja dieselin myynti tulisi kieltää vuonna 2045. Työryhmän mukaan vuonna 2030 tulisi olla käytössä noin 670 000 sähköautoa ja 130 000 kaasuautoa. 

 

Nämä uudistukset ja niiden tavoitteet ovat mielestäni erittäin epärealistisia. Kun Suomea vertaa Keski-Euroopan maihin niin Suomi on pieni maa, jossa välimatkat ovat erittäin suuria. Suomalainen autokanta on myös huomattavasti vanhempi kuin esimerkiksi Saksassa. Jos fossiilisten polttoaineiden myynti pitäisi lopettaa ja autokanta pitäisi uudistaa näin lyhyellä aikavälillä niin se tulee olemaan erittäin haasteellista ja se olisi todella merkittävä uudistus. Tällaista uudistusta pitäisi mielestäni valmistella erittäin huolella ja harkita sen toteuttamista vasta sitten, kun kaikki on mietitty loppuun asti.  

 

Sähköautoilu ei ole mielestäni Suomessa ainakaan vielä useaan vuoteen, koska Suomessa on niin suuret välimatkat ja akkuteknologia ei ole kehittynyt toistaiseksi niin paljon, että sähköautot olisivat vielä kannattavia Suomessa. Sähköautojen latausasemiin on investoitu vielä niin vähän, että latausverkko ei ole hirveän kattava. Sähköautoilu on mielestäni Etelä-Suomessa kannattavampaa, kuin Pohjois-Suomessa, sillä Etelä-Suomessa välimatkat ovat huomattavasti pienempiä. 

 

https://yle.fi/uutiset/3-10549400