Toimittaja Lauri Rautavuoren kirjoittamassa uutisessa ’’Lahti haluaa yhteiskäyttöautoja keskustan kadunvarsille’’ (Yle Uutiset 12.12.2018) kerrotaan miksi Lahti haluaisi yhteiskäyttöautoja kadunvarsilleen sekä mitä hyötyjä ja haittoja yhteiskäyttöautoista voisi olla. Mielestäni tähän liittyy kuitenkin ongelmia, vaikkakin uutisessa painotetaan hyviin puoliin.

 

Yhteiskäyttöauto eli auto, joka voi olla esimerkiksi taloyhtiön käytössä. Se vuokrataan yleensä lyhyeksi aikaa käyttöön, asiakas kuitenkin itse huolehtii auton noudosta ja palautuksesta.

 

Mielestäni yhteiskäyttöautot tulisivat parhaiten käyttöön opiskelija-asuntojen läheisyydessä, sillä harvalla opiskelijalla on rahaa ostaa omaa autoa ja muutenkaan ei siinä mielestäni ole kovin paljoa edes järkeä, koska sitä tarvitsee niin harvoin. Kuitenkin monet opiskelijat Suomessa asuvat vielä vanhempiensa luona ja täten käyttävät mitä luultavammin heidän autoaan. Yhteiskäyttöautot tulevat yksittäisille henkilöille kuitenkin paljon halvemmaksi kuin oman auton ylläpito, joten monet perheetkin varmaan innostuisivat ideasta. Tietenkin myös suurten kaupunkien parkkipaikkojen vähäisyyteen liittyvät ongelmat saataisiin mahdollisesti ratkaistua, ainakin osittain.

 

Suurin hyöty tässä on se, että näin saataisiin pienennettyä autoilusta johtuvaa fossiilisten polttoaineiden pääsyä ilmakehään.

 

Mutta asiaan liittyy kuitenkin yksi iso mutta. Jos Suomessa ruvettaisiin käyttämään yhteiskäyttöautoja, niin mitä tehtäisiin jo valmiina oleville autoille? Siihen en osaa vastata, mutta kysymys ei ole helpoimmasta päästä. Suomessa on kuitenkin käytössä kolme miljoonaa autoa. Ja ei tämä muutos varmaankaan koskisi maaseutua, sillä siellä saattaa olla pitkiäkin etäisyyksiä, joten omalle autolle on käyttöä.